PENJEJAKAN MANUSKRIP KITAB SAYR AL-SALIKIN DAN VERSI PERCETAKANNYA DI MALAYSIA [THE TRACING OF SAYR AL-SALIKIN’S MANUSCRIPT AND ITS PRINTED VERSION IN MALAYSIA]

Authors

  • Nur Afiqah Mohammed Alam Universiti Sultan Zainal Abidin
  • Engku Ibrahim Engku Wok Zin Universiti Sultan Zainal Abidin

Keywords:

Manuskrip, Percetakan, Sayr al-Salikin. manuscript, printing, Sayr al-Salikin.

Abstract

Abstrak: Sayr al-Salikin merupakan sebuah karya agung yang dihasilkan oleh shaykh ،Abd alSamad al-Falimbani, seorang sarjana Islam yang terkenal di Nusantara pada abad ke 18. Manuskrip Sayr al-Salikin telah disimpan dan dijaga dengan baik oleh beberapa institusi di dalam dan luar negara. Seiring dengan peredaran masa, mesin cetak telah menghasilkan percetakan yang maju dan luas. Keadaan ini merupakan satu perkembangan yang baik untuk masyarakat hari ini. Walaupun begitu, orang ramai masih tidak mengetahui tentang keberadaan, jumlah yang sebenar naskhah-naskhah dan cetakan terkini Sayr al-Salikin. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk menjejaki naskhah dan percetakan Sayr al-Salikin yang terdapat di Malaysia. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan mengumpulkan data berbentuk dokumen. Seterusnya, data-data yang diperolehi dianalisis secara diskriptif. Hasil mendapati bahawa naskhah awal Sayr al-Salikin telah dijaga dengan baik dan masih boleh diakses oleh para pengkaji di Perpustakaan Negara Malaysia. Naratif mengenainya juga terdapat di sana. Selain itu, percetakan Sayr al-Salikin juga turut diulang cetak dalam dua versi, ‘jawi’ dan ‘rumi’ serta salinannya masih tersedia sehingga kini. Kesimpulannya, kajian ini dapat memberikan maklumat yang jelas mengenai keberadaan naskhah serta percetakan terkini Sayr al-Salikin.

Abstract: Sayr al-Salikin is a masterpiece produced by shaykh ،Abd al-Samad al-Falimbani, a renounced Islamic scholar in the 18th Century in Archipelago. Sayr al-Salikin’s manuscript has been well preserved and cared for by several institutions in the country and abroad. Along with the passage of time, came the printing machine with resulted to printing to be advanced and vast. It is a very good development for today's society. Nevertheless, the public still have no knowledge of its existence, the actual number of its copies and its latest printing. Therefore, this study aims to trace the manuscripts and printing of Sayr al-Salikin found in Malaysia. This study used qualitative approach by collecting data in the form of documents. Next, the data obtained were analyze descriptively. The results of the study found that Sayr al-Salikin’s early manuscript has been well taken care of and is still accessible to researchers at National Library of Malaysia. Narratives about it also found there. In addition, Sayr al-Salikin’s printing was also reprinted in two writings, ‘jawi’ and ‘rumi’ and its copies are still available to this day. In conclution, this study can give a clear information about the existence of the manuscript and also the latest printing of Sayr al-Salikin..

Downloads

Published

2021-09-30